my love for you is a journey..starting at forever and ending at never

Sunday, October 16, 2011

mathematics n me..

zaman persekolahan n universiti:
sejak kecik saya tk berapa suka subjek math ni..mau pening kepala bila kena blajo math ni..bila masuk secondary school, saya selalu failed..hampeh betul kan?ingat sgt kena denda dgn cikgu rohani keliling bangunan junjung buku math coz saya n kenkawan failed bila setiap kali exam..itu masa form 2..malu yg amat sgt..so saya mmg nekad giler tak mo failed dah..tak mo kena denda dah..akhirnya final exam masa form 2 tu, saya dh lulus!!terus semangat membara utk terus suka math..masuk form 3, dpt cekgu math yg bagus n baik, so dgn minat yg semakin menggunung dgn math ni, saya pun passed jugak masa pmr..masa form 4 n form 5, cekgu math saya seorng pemeriksa spm..cikgu zulkifli..superb betul cekgu zul nih...mmg best blajar ngan dia..kiranya dulu top scorer la jugak aku nih..tak pueh blajar kat sekolah, siap pakat ngan geng2 buat tuisyen kat luar ngan cekgu zul..punya la teruja ngan math waktu tu..bila kawan2 ada problemnya, saya akan jadi troubleshooternya..tp lepas insiden yg mmg aku sendiri tak bleh nak terima, i really hate math!! phobia giler ngan subjek ni..masa paper math 2 spm 1995, aku boleh dgn lena nye tido..penat sgt buat revison malam tu..huhuhu...pengawas spm masa tu pun tak dikejutnya kita..aduhhhh,resultnya aku dpt cangkul !!menangis giler aku..cekgu zul cakap, dia sgt sedih ngan result aku...spm gred 1 tp math cangkul!!lagilah sedih yg teramat..rasa macam takde masa depan pulak!!apply cekgu pun takdpt masa tu..kenkawan dah ada yg further study , tp aku, masih duk dirumah..gi la blajar menaip!!hahaha...lastly dgn nekad, ambik paper july..tak belajar apa, boleh pulak lulus!!so dgn result tampal ni, aku pun try la mintak uitm..dapat la course yg mmg aku pun tak brp minat masa tu..masa tu, apa yg penting aku masuk U!!hahaha..tapi lama2, jatuh centa dgn course yg saya pilih..sbb tkde subjek math!!semuanya pasal food n beverages..services..n ada sikit blajor food account..convo diploma with flying colours gitu..bila buat degree, penin balik coz kena buat stat..aduh, aku dah la tk berapa suka math, worked hard for this coz aim aku nak grad on time!finally, grad le ngan 2nd class upper!!syukur...
zaman maktab:
masa minggu orientasi..baru je kenal  ngan minah nama rehan nih, tak sampai sejam, kami dh boleh ngam..rehan dgn perangai giler n aku ttp ngan cara sempoi akulah..seminggu dok berorientasi, kami aim nak ngorat..hahaha..gedik skejap..bukan betul2pun, aku ngekot rehan yg giler tu je..masa orientasi tu,rehan tanya aku"suami u cekgu apa"?dgn selamba aku jawab.."cekgu math"..hahaha..kami gelak sakan!!n finally saya dapat jugak cekgu math..hehe.main2 jadi kenyataan...syukur!!
zaman mengajor:
first day posting, dah dapat jadual..aduhhh..masalah besor betul aku..kena ngajor math!!form 4 pulak tu..aku dah le letak dlm mind aku yg aku mmg benci math..really hard for me!nak tak nak kena la ngajor jgk..tp mmg tak boleh la..mmg takde jiwa langsung!!bila nak masuk kelas je, aku rasa mcm nak nangis..bila keluar kelas, rase mcm kesian je kat bebdk coz aku sendiri tak tau apa yg aku ajor..terngaga mulut deme dgr aku explain..!!aku pi pujuk ketua panitia math, ckp aku mmg tak mo ajar subjek ni..tk pandai langung..n finally Allah betul2 nak tolong, penolong kanan saya tanya"awak nak ngajor B.I tak?Ya Allah...mmg rezeki dtg bergolek-golek..terus stuju! n sampai skrang saya masih ngajor B.I n dah dpt pun elaun BISP..bila nengok suami saya marked paper math, eeeee....rasa mcm phobia habis!!i mmg tak suka..allergic!
zaman anak pulak yang bersekolah:
syukur Alhamdulillah...anak saya suka subjek math ni..harap2 nya sampai kebesar la sukakan subjek math ni..harap dia ngekot ayah dia..exam mid year hari tu, my syakir dah dapat 100% n now utk final year exam dia kurang 2 markah..dapat 98% shj..walaupun ujian hanya ditahap tadika, tp effort yg dia tunjukkan buat saya kagum ngan dia..umor 5 thn dah blh jawab soalan campur n tolak ..Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...