my love for you is a journey..starting at forever and ending at never

Sunday, June 10, 2012

minggu-minggu duka

 WEEK 1 :
masa mula-mula school holiday harituh..pakcik saya yg duk Brunei meninggal..dah sakit tenat, dia balik ke Malaysia, masuk Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan 2 malam, then hayatnya tak panjang.. Arwah telah kembali ke rahmatullah pada hari Sabtu pukul 1.30 pagi..me mmg plan nak gi melawat dia sakit hari Sabtu tu..tak sempat nampak gayenya..dia dah di panggil Ilahi..berkejar balik ke Kuantan sbb nak tgk jugak arwah sebelum kebumi..syukur, saya sempat..mmg dah lama saya tak jumpa dia..lepas melawat, me balik semula ke Temerloh..next day, Ahad tu..saya pulak yang sakit..malam pi klinik Rajesh di Temerloh..Isnin dah start demam..bila demam masih belum pulih, hari selasa, me bergegas balik ke Kuantan semula..pi KMC, buat full check..jgn main-main ngan deman ni..bila 2-3 hari belum baik, eloklah pi check kt hospital..result darah, Alhamdulillah..saya bebas dari denggi or chikukunya dsbnya lah..tp my urine test ada problem sket..makan antibiotik yg dibekalkan oleh doktor Suriati..Rabu pagi balik semula ke Temerloh..harini badan dah mula berpeluh..rase macam ada tenaga, hubby bantu packed barang utk ke KL..hubby kena bawak ayahnya utk check-up next day..kesian pulak nak mintak 2 org kakak iparku hantarkan abah check-up sbb masa cuti nilah hubby boleh tolong pun..so me gagahkan jugaklah...tapi, sampai je kat KL..badan ku panas semula..adoiii..sakit semua badan-badan nih!Khamis tu duduk je rumah SIL..tak kemana pun..semua plan hancussss!!dugaan...Jumaat, dari pagi sampai malam takde air di area rumah kak ipar..me dah start cirit birit la pulak..pi klinik kat Taman Putra pulak..effect antibiotik kata doc..entahlah..tak ke haru aku...dalam takde air, aku cirit birit...huaaaaa!!series aku stressss! Jumaat malam, dah baik demam..berpeloh-peloh..syukur..tp badan gue masih sakit..kesan demam maybe..Sabtu, ada makan-makan ngan ibu mertua and semua kak ipar saya di Hotel Maya KL..masa ni badan masih sakit..tp Alhamdulillah selera makan masih ada..then lepas hi-tea, kami terus balik ke Kuantan..on the way balik Kuantan, my dear sis call cakap pak teh saya meninggal...Innalillah...so singgah umah kami di Temerloh jap, ambik abaya n few things..before maghrib bertolak balik ke Kuantan pulak..terus ke rumah arwah...Ahad pagi lg dah bangun coz arwah pakteh nak kebumi sebelum pukul 10 pagi..so lepas pengkebumian, balik umah mak..badan saya masih lemah sebenarnya, tp saje buat-buat sihat..tk mau layan sgt badan ni..mudah sgt lemaunya!! rehat jap, then semua adik beradik saya berkumpul di Mega View Hotel Kuantan..for Father's day n Birhtday celebration...dah lama kami adik beradik rancang nak buat..siap dah bayar deposit..so, kami teruskan jugaklah.. petang, after Asar, anak-anak sedara ajak main futsal di Indera Mahkota..bila dah ramai-ramai ni riuh la jadinya..me jadi penonton je coz badan masih belum ok rasenya..lebih baik jgn cari penyakit lain!
Lepas Maghrib, kerumah arwah Pakteh untuk tahlil..aiman tinggal ngan my sis in law..balik je dari kenduri arwah, SIL cakap badan aiman panas..aduiiiiii..

WEEK 2 :
Isnin pagi, bergegas kami cari klinik bawak aiman..Klinik Pakar Kanak-kanak Ang tutup pulak..so kami ke Klinik Al-Farabi..doktor kata demam virus..so takde antibiotik diberi..just ubat demam n ubat batuk saje..oklah..demam dia on off..google pasal demam virus ni..katanya mmg demam virus ambik masa 2-3 hari nak pulih..ok lah tu kan..me sabor jelah..Selasa pagi balik ke Temerloh pulak..aiman masih demam..Rabu pun masih demam, so kami decide bawak dia pi Klinik Sulaiman..buat blood test, nasib baik bukan denggi..result blood test dia ada jangkitan bakteria..so start la ambik antibiotik...Rabu petang, saje call mak di Kuantan..suara mak dah lain..moody semacam..rupanya mak sakit kaki..kaki dia dah bengkak...mak dah mula cakap merepek...tak mau pi hospital, nak pi kubur je..aduuiiii...maybe dia stress coz 2 org adik beradik dia meninggal dalam masa seminggu....me dah start nangis bila mak cakap macam tu...risau pun ada..kenapa lah mak cakap macam tu..ajak hubby balik Kuantan hari Khamis pagi..aim nak pujuk mak ke hospital..sampai je di Kuantan, akhirnya berjaya jugak pujuk mak..tp dia tak mau pi hospital, nak ke klinik saje..tak kesahlah, janji jumpa doktor!!ok mak proceed treatment ngan doktor di Poliklinik Ar-Razi..Khmais malam, aiman mengadu dia takleh jalan..risau la pulak..ingat dia saje mengada je..rupa nya betul dia sakit dan masih demam..Jumaat pagi, terus ke KMC..jumpa Pakar Kanak-Kanak..Dr Yeo..aiman dah biasa ngan Dr Yeo, tu yg kami terus saje ke KMC ni..lepas buat x-ray, doctor suggest warded..test darah,resultnya..anak saya kena radang otot yg tinggi...n white blood cell di atas pagar saje..doctor suspect ada virus yg dah serang anak saya..so doctor proceed ngan test hingus pulak..akhirnya, dapat la kesan virus apa yg menyerang anak kenit saya tu..INFLUENZA B!!! manalah dapat virus ni gamaknya ye..nasib baik kami bawak cepat dia ke hospital...tp apa-apapun saya sangat bersyukur, aiman bukan kena jangkitan virus yg merbahaya spt kencing tikus ke..bukan cakap Influenza B ni tak bahaya tp so far vaksin dah ada utk stop progress virus itu..so maybe kami duk di hospital ni 5 hari coz nak abiskan vaksin influenza tu dulu..n hari ni ambik sekali lagi blood test..tak tau lg resultnye coz doctor blom dtg lagi...harap-harap radangnya semakin berkurangan..n hari ni jugak, lepas 3 hari treatment mak saya ngan doktor di Poliklinik Ar-Razi, doktor tu sendiri suggest mak saya pergi hospital...luka di jari kaki mak saya makin teruk..perlu potong maybe...sedih sangat rasenya..inilah dugaan saya 2 minggu bercuti ini..saya redha..hanya Allah yang tau apa hikmahnya..ini bahagian saya..cuma sikit..mana tau org lain lagi teruk dugaan nya kan?

UPDATE:
mak saya telah selamat dalam minor operation..doktor dah potong satu jari kakinya dan sebahagian tapak kaki mak..mmg ambik masa nak pulih..saya mmg sebak sgt tadi..kesian mak!!
result darah pun dan dapat petang tadi, radang otot aiman masih tinggi, so doctor akan repeat blood test hari selasa..so it means, dia kena stay lagi di hospital dan saya pun sama lah..kena sambung cuti lagi hingga selasa.. so, jadual saya akan padat sikit la esok..lunch hour, pergi jenguk mak jap..then balik semula ke KMC jaga aiman..then waktu melawat pukul 5 ptg, saya akan pergi semula jenguk mak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...