my love for you is a journey..starting at forever and ending at never

Tuesday, September 04, 2012

Memang saya beruntung jadi cikgu...SYUKUR ALHAMDULILLAH

First of all..hangin jugak bila baca blog post dari seorg engineer...tajuk postnye..'untung laaa sape cikgu...'tajuk entry pun dah ada sikit berbau jelezzz!!actually,blog minah ni dah diremovekan..maybe dah rasa takut kot..sabar ye wahai engineer muda..(muda ke?)maybe la kot coz ayat yg digunakan seriussss mmg tak matang..
sape yb blom baca, sila google..esp rakan-rakan guru semua..sure hangit tau bila baca post minah ni..
Nak kata saya ni dah lama jd cikgu, idoklah kan..baru je 9thn jadi cikgu..tp saya rasa, saya perlu luahkan juga apa yg saya rasa..should i defend my profession?the answer is a BIG YES!!
Cik engineer ckp:
1. gaji cikgu pun almost 2k! Tak masuk elaun lg pastu balik kul 2.30pm nak compare ngan operator kilang yg pergi kerja bergelap n balik rumah pun dah gelap....
Ok, this is my respond: syukur alhamdulillah..dah rezeki kami ditetapkan begitu..masa saya posting dulu dlm tahun 2004,basic gaji pun baru rm1600..masa tu rase mcm dah banyak sangat.takde komplen ape-ape pon..rase bersyukur sgt-sgt adalah..skrang,kerajaan pulak sangat prihatin dgn nasib kami nih..diberinya tangga gaji baru..cikgu-cikgu baru pun skrang ni dah merasa gaji starting 2k..salah kami ke?no..no..no...Bab balik rumah pukul 2.30pm tu mmg tak dinafikan la...ia mmg betul..including me..bila 2.30pm je, dah pegang kunci kereta..tapi kami datang semula kesekolah utk aktiviti lain..nak saya jelaskan cik engineer? Kami ada kelas intensif, mana yg terlibat ngan aktiviti koko tu proceed la ngan aktiviti koko nye..then pukul 5 baru balik rumah...pukul 5?awal lg kan?ok..bukan berhenti disitu ye...bila time busy, sampai malam kami buat kerja...for me, bila time sibuk online utk urusan SPM, pukul 2-3 pagi bangun utk kejar line coz waktu ni tak busy..ada ke kami bg tau ekau ttg kerja kami...seriusly, kalau tak tau, baik jgn cakap!!!

Org itu ckp lagi:
2-Cuti cikgu berlambak..suruh kerja 9jam, merungut..pastu cuti ujung tahun, dapat gaji penuh, dan sidia mempertikaikan keikhlasan cikgu...
My respond:hahahaha..seriussss lawak minah nih!!!mmg la berlambak..dah namanye ada cuti sekolah..takkan la, bila cuti sekolah, cikgu kena ngajor jugak...nak ajor meja n kerusi ke..hahahahaha..dah budak bercuti, cikgu pun bercuti jugaklah...tp, kebiasaannya, ada jugak cikgu yg dipanggil berkerja bila time cuti nih..tak jadi hal la..takde la sampai nak buat announcement kena kerja time cuti sekolah..it's normal!!!kerja cikgu ni dah lebih dari 9 jam hokayyyyy...udah-udah la tu..pikirlah hal keluarga pulak, ada suami dan anak yg nak diberi perhatian jugak..lainlah kalau hidup bujang..maybe takdak hal kot nak kerja sampai malam macam cik ini...(saya dulu pun, time bujang, pi sekolah malam hari dok riso soklan, dah gaya PAR dah aku time tu, but im happy with my job)cuti hujung tahun dapat gaji penuh?haruslah...kerajaan kan prihatin..takkan lah kerajaan nak tengok kami yg berprofession mulia ni makan ikan bilis je..kereta tak dapat bayar...anak nak sekolah tak cukup duit..kerajaan siap bagi bonus lagi tu...hahahaha..TQ PRIME MINISTER!cikgu tak ikhlas?Memandai je minah ni..kerja cikgu ni bukan stakat didunia saje ye..sahamnye sampai di akhirat..tak perlulah nak mempertikaikan keikhlasan kami..takkan lah kami nak tengok anak bangsa sendiri jatuh?sgt tidak 
logik...keikhlasan kami mendidik tidak perlu lah dijadikan persoalan ye..
Dan lagi...
3-cikgu update blog, jual macam-macam kat sekolah, siap bukak butik, bukak tuition class...
My respond:hahaha..cikgu update blog pun nak dijeleskan minah ni..fitnah semedang deme yek..kami dok sekolah, takdelah full time dok dalam kelas..bila masuk kelas, kami masuk kelas..bila time free, kami jadi kerani..once again..it's normal..pegi fotostat latihan, pegi key in sana, key in sini..nak pulak sekarang ni bukan main byk lagi aplikasi online yg cikgu kena kemaskini..takde masa haih nak update blog masa kat sekolah...bab jualan kat sekolah...ok, mmg tak  dinafikan ada segelintir cikgu yg buat jualan di sekolah..bukan lah semua(saya jauh sekali lah..me not a business minded hokay)..tapi deme jual tu berhemah la..idok la sampai waktu ngajor pun menjual jugak..idok la macam pasar malam tu hah..main lambak je dalam bilik guru tu...tidak sama sekali..bab tuition class, mmg tak tau la kan coz me mmg tak pernah terlibat ngan tuition class kat luar ni..tak mau buat fitnah haihhh...for me,kalau cikgu tu IKHLAS, kat mana-mana dia pergi pun dia ttp IKHLAS!!sumber rezeki tu beb..
N lastly, sidia ckp cikgu suka kalau kena hantar budak pi hospital, sbb takyah masuk kelas...
My respond:nak gelak sekali lagi....hahahahahahahahaha...pecah perut aku gelak kat minah ni tau..bukan sesuka hati ye kami boleh keluar hantar budak pi hospital..aku pun taknak..setiap minggu, ada cikgu bertugas ye cik..kalau budak demam ke, budak sakit perut ke, jatuh longkang ke, ape-ape jelah, cikgu bertugas nilah yg akan jadi 'driver' ambulance yg akan hantar bebudak ni ke klinik atau ke hospital..takde haihhh, kami berebut-rebut nak jadi 'driver' ambulance..hahahahaha...macam tak berapa nak sihat pun ada minah ni..main taram je!!!cikgu suruh budak key-in markah? kat sekolah saya, tak pernah pulak jumpa kes ni....maybe tu cara zaman kuno je kot..zaman skrang dah moden, masing-masing ada laptop, ada tablet, ipad, free wifi everywhere,boleh je kami buat sendiri..coz, tak kuasa aku tau nak mintak budak settle kan kerja aku , budak sentuh laptop aku, ipad aku..no! Never!!kami kan MULTI PURPOSE..haruslah boleh buat semua kerja tu sendiri!!! 
Kesimpulannya, mmg saya sangat beruntung jadi cikgu ni..gaji banyak, elaun banyak, kemudahan banyak, cuti berlambak, anak murid ramai, dan yang paling penting sekali..ILMU yang 'berlambak' didada ni dapat dikongsi bersama dgn semua pelajar saya..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...